søndag 18. april 2010

Rock forever

Observasjoner fra en bussholdeplass

Undertegnede på bussholdeplassen en vakker vårkveld i uka, med smil om munn. Det tropper opp en gjeng ca tjueåringer, i vel så godt humør. Var dette rette bussen til Telenor arena?
Med et lite stikk av misunnelse innså jeg at disse skulle på Metallica-konsert. En begivenhet jeg også svært gjerne hadde byttet gymbag og handlepose i etpar muntre venner for å delta på. Det rykket rett og slett litt i rockefoten.

Gutta sto og dilla og tullprata som venner gjør når de venter og er litt oppspilte. Da temaet "er dette den rette bussen" omsider var uttømt, gikk de videre til frisyre, klær, venner.
En av gutta la armen om skuldra på en av de andre, og forhørte seg om visse (uvanlige, men etter mitt skjønn ikke direkte sjokkerende) seksuelle preferanser hos en pike som tydeligvis var en felles bekjent. "ÆÆÆÆSJ!" sa Romeo. "Nei, ikke meg heller, " sa Mercutio. "Men hun liker det visst". "Kan vi snakke om noe annet!!!?" sa Romeo.

Undertegnede var på dette tidspunkt godt fornøyd med å ha holdt maska noenlunde i "mildt underholdt"-land, og dessuten gudskjelov totalt oversett av Metallica-fansen. Men verre skulle det bli.

Litt lenger bort i køen sto en krøllhåret liten engel som hadde latt seg inspirere av solskinnet til å framsette visse forhåpninger i kravs form til sin mor. "Jeg vil ha is", sa han. "Jeg vil ha is jeg vil ha is jegvilhaisjegvilhaisjegvilhais" etc. Barnet hadde høy og klar røst, og fanget oppmerksomheten til de muntre kumpaner. De var enig om at de også ville ha is. Kanskje vi skal spørre henne? sa de til hverandre. Og stemte i: "Jeg vil også ha is!" "Jeg vil ha is!" "Vi vil ha iiiis"!

Barnet ble som rimelig kan være temmelig brydd, og gjemte blussende kinn i sin mors fang. En av gutta sa "Men han er nå knus søt da", - og en av de andre sa "Jah, jeg savner barnehagen"..

Nå var det definitivt ikke snakk om å holde maska lenger.
Resten av de ventende på bussen var også ganske høylytt muntre nå.

Senere i uka fikk jeg vite hvorfor vår sjefsjurist ikke hadde vært med på jobbmiddag.

Han var også på Metallica-konsert, med sine barn.
Det er en vakker verden..

Bilde: Wicimedia commons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar