mandag 6. april 2009

Bibliotekets vidunderlige verden


Jeg har ikke vært på biblioteket siden jeg var student, og det er jo tjue år siden nå..

Her forleden stakk jeg likevel innom, fordi en sanghobby krevde noen noter, og man kunne fortelle meg at Deichmanns har en bra musikkavdeling for lån av det meste.

I det jeg gikk inn dørene slo det meg hvor mye jeg faktisk trives på biblioteket..

Musikkavdelingen var, som lovet, både innholdsrik (ikke bare noter, men musikk på cd og dvd), og hjelpsom. Som bonus: Vidunderlig eksentriske bibliotekarer, - en med briller for overlangsynthet - to forstørrelsesglass som får øynene til å funkle brunt og skifte størrelse når han beveger på hodet. Hadde han vært høyere og tynnere, hadde han vært innbegrepet på en bibliotekar - tenk på Morfeus' Lucien, han som bestyrer det uendelige biblioteket av drømte men uskrevne bøker.. En annen, eldre kar med hvit pigg og en framtannslesp av den sorten Tommy terger Tiger'n med når denne skryter av sine stolte forfedre, sabeltanntigrene: "De fnakket fikkert fånn.."

Lånekortutstedelsen var effektiv og ikke den første hun utførte den dagen, men likevel med et klart anstrøk av "velkommen til biblotekets vidunderlige verden".. visste du at man ikke bare kan låne musikk og film, men også en hel kinosal - helt gratis? Du kan også låne en bibliotekansatt. Du kan låne redigeringsutstyr for film. Og selvsagt kan du reservere og fornye lån på internett. Det er også en hel masse arrangementer i bibliotekets regi, både for store og små. Biblioteket er ikke et sted der "hysj!" er det første du hører, nå mer-.

Jeg gikk derfra med en klar følelse av å ha oppdaget og gjenoppdaget en magisk verden.

Og nå slipper jeg jo å lese til eksamen også.

Bilde: Mitt eget. Kan brukes med referanse til M.Tviberg i ikke-kommers sammenheng.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar